Logo

Hoe een vereniging van eigenaren helpt in jouw digitale landschap

Christiaan Lustig
15 september 2023

Samenwerken aan een digitale werkomgeving

Je hebt een vereniging van eigenaars nodig om interne digitale communicatie, dienstverlening en samenwerking te faciliteren.

In o
ns Boek: Digital employee experience schrijven Tabhita Minten en ik over wat we een vereniging van eigenaars noemen: een groep stakeholders die een gezamenlijk belang én een gedeelde verantwoordelijkheid hebben bij het verbeteren van de werkervaring en -beleving van medewerkers.

Denk aan:

1️⃣ Primair proces
2️⃣ Human resources
3️⃣ Informatietechnologie
4️⃣ Facilitaire zaken
5️⃣ Communicatie
6️⃣ Management

Ons boekje kwam uit in maart 2021, middenin de pandemie. Sindsdien is er veel veranderd: de rol van de digitale werkomgeving werd nóg veel groter, digitaal (samen)werken groeide, en onze tools (vooral voor kenniswerkers) veranderden.

Wat dit betreft klikten er de afgelopen dagen opnieuw 2 ontwikkelingen bij me:

🅰️ De gigantische spurt die Microsoft 365 heeft gemaakt in zo'n beetje alle organisaties. Vooral gedreven vanuit IT, maar met talloze voordelen (en, eerlijk: ook nadelen) voor organisaties, afdelingen en teams, en individuele medewerkers.

Digitaal werken draait om interne digitale communicatie, dienstverlening en samenwerking. Dat zijn 3 kanten van dezelfde multidimensionale medaille.

Wat me intrigeert, is dat Microsoft 365 vooral ondersteunt bij het eerste aspect (communicatie: denk aan SharePoint en Viva Engage) en het laatste (samenwerking: onder meer via Teams), maar bij de meeste organisaties niet zozeer bij het middelste (dienstverlening).

🅱️ De adoptie van employee experience als paraplubegrip. Vooral gedragen door HR, maar ook met een steeds grotere technologiecomponent. Denk heirbij aan onboarding en alumniprogramma's en alles ertussenin.

Ik vind het boeiend om te zien dat deze ontwikkeling juist vooral een dienstverleningsaspect heeft, bijvoorbeeld via tools als Service Now, TOPdesk, enzovoort, en in veel mindere mate communicatie of dienstverlening. En daarmee passen deze twee ontwikkelingen eigenlijk mooi naast elkaar.

Maar wacht even:

🙍🏽‍♀️ Als je HR-afdeling AFAS of Youforce gebruikt...
⌨️ IT werkt met tickets via Planon of TOPdesk...
🧹 en facilitaire georganiseerd is rond weer een derde platform

... dan heb je een verzameling van tenminste 3, wat je zou kunnen noemen, verticale platforms, salarisadministratie, ERP- of CRM-systemen nog niet meegerekend.

Wat ik me afvraag is hoe je dit alles samenbrengt in wat je een horizontaal platform kunt noemen, waarin de content en functies van (een deel van) de verticale tools geïntegreerd vindbaar en bruikbaar zijn.

Deze vraag kun je niet met één afdeling beantwoorden of met één tool oplossen. Dit vereist samenwerking, en dat idee van de vereniging van eigenaars is hiervoor wat mij betreft de aangewezen werkvorm.

Hoe kijk jij naar deze ontwikkelingen? Welke uitdagingen herken je nog meer? Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Deel deze blog met iemand

De beter werken blog

Iemand geeft sleutels over aan een ander
door Richard Wiegers 28 februari 2025
Dít is wat je moet weten over verantwoordelijkheid en eigenaarschap om stappen te kunnen zetten.
door Richard Wiegers 14 december 2024
Met één simpele actie een heel groot verschil
Renbaan
door Richard Wiegers 10 december 2024
Het hele jaar werken aan jouw doelstellingen
Team
door Richard Wiegers 5 november 2024
Maar iedereen kent onze missie en visie toch wel?
Cultuurverandering
door Richard Wiegers 29 oktober 2024
Zo werkt cultuurverandering wél
Toolbox
door Richard Wiegers, Christiaan Lustig 1 augustus 2024
De do’s & don’ts van werken met Microsoft 365
door Richard Wiegers 22 december 2023
In drie stappen meer mentale gezondheid op de werkvloer en daardoor minder uitval: welke stappen kan je zetten om het te bevorderen, hoe maak je mentale gezondheid bespreekbaar en hoe herken je problemen bij jezelf of een ander?
doctoren die naar een operatiekamer lopen
door Richard Wiegers 14 december 2023
Een informatiesessie over een nieuwe vaccinatie, medicatie of werkwijze: veel luisteren en weinig interactie. Dat kan ook anders en veel efficiënter door de sessie te vervangen voor een asynchrone werkvorm. Hoe je dat doet en hoeveel tijd dat bespaart dat lees je in deze blog.
ballon met smiley gezicht
door Richard Wiegers 3 november 2023
Wanneer je als leider met empathie leiding geeft gebeuren er bijzondere dingen in jouw team. Wat precies en hoe je dat in simpele stappen bereikt lees je in deze blog.
Samenwerken
door Christiaan Lustig en Richard Wiegers 24 oktober 2023
In de meeste teams en organisatie wordt nog steeds gezocht naar een goede modus tussen kantoor- en thuiswerken. En eigenlijk horen we overal dat men er niet uitkomt. Met deze tips kom je met elkaar tot een oplossing.
Meer posts
Share by: