Een onderzoek van Catalyst toonde opnieuw aan wat de enorme impact is van empathisch leiderschap vs niet empathisch leiderschap. Een paar van de resultaten:
๐งช 61% voelde zich innovatief vs 13%
๐ค 76% voelde zich betrokken vs 32%
๐ก86% ervaarde een betere werk/privé balans vs 60%
๐ค 60% zei dat het onwaarschijnlijk is dat ze zullen vertrekken vs 22%
๐ง๐ค๐ง 50% ervaarde inclusie op het werk vs 17%
Empathie tonen is dus goed voor de medewerker en voor het team en de organisatie.
Hoe komt het dat empathie helpt?
Empathisch vermogen is het kunnen inleven in de situatie en gevoelens van een ander. Dat zorgt er ook voor dat je een beter oog hebt voor de behoeften van de ander. Dus als het bijvoorbeeld gaat om het cijfer rondom innovatie:
๐ฉ๐ Je merkt dan beter op dat iemand een idee heeft om iets te verbeteren of te ontwikkelen. Vanuit empathie geef je diegene de juiste mate van ruimte, veilige kaders en waar nodig de ondersteuning om dit op te pakken.
๐ Of: Stel dat iemand een experiment heeft gedaan en dit mislukt. Als jij op een empathische manier met de situatie omgaat zal dit een gevoel van veiligheid creëren rondom experimenteren. En daarmee werk je dus uiteindelijk een cultuur van innovatie in de hand.
Wat mij betreft is empathie ๐ด๐ฒ๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ผ๐ฒ๐น ๐ผ๐ฝ ๐๐ถ๐ฐ๐ต maar een voorwaarde om op de juiste manier bezig te zijn met het ontwikkelen van mensen en met de praktische kanten van leiderschap.
๐๐ผ๐ฒ ๐ผ๐ป๐๐๐ถ๐ธ๐ธ๐ฒ๐น ๐ท๐ฒ ๐ต๐ฒ๐?
1๏ธโฃ๐ Luister onbevooroordeeld en luister om te begrepen, niet om te antwoorden.
2๏ธโฃ๐ก Waardeer en geef ruimte voor gedachten, meningen en ideeën van anderen. (+ zie 1๏ธโฃ)
3๏ธโฃ๐คฉ Geef ruimte aan anderen om hun gaven en talenten in te zetten en laat zien dat ze een bijdrage kunnen leveren aan het team of de organisatie. En laat merken dat ze er bij horen!