Logo

Dit gaat vooraf aan het goed gebruiken van Microsoft 365

Christiaan Lustig
7 september 2023

Hoe je kan zorgen dat medewerkers zich nieuwe manieren van digitaal (samen)werken eigen maken.

Een gereedschapskist maakt nog geen timmerman (m/v/x). Hoe leer je collega's de knoppen van Microsoft 365 bedienen, goede werkafspraken maken én het nieuwe, gewenste gedrag ook in uitdagende situaties vasthouden?

Vorige week spraken
Richard en ik met een organisatie die een groot adoptieprogramma doet rond Microsoft 365. Daarvoor worden principes en uitgangspunten gedefinieerd met het MT, alle afdelingen en teams worden getraind in het toepassen daarvan, en in het bedienen van de knoppen.

Maar, zei onze contactpersoon: "Er mist ook een aspect". In mijn eigen woorden: je kunt medewerkers wel een gereedschapskist geven, en zelfs afspraken maken over wat ze ermee moeten doen, maar dat maakt van hen nog geen timmerlieden, metselaars of loodgieters.

In mijn ervaring zit daarin juist de crux. Natuurlijk is het goed om te leren werken met Microsoft 365 (of Google Workspace), want dat is nu eenmaal de gereedschapskist die je hebt gekozen. Ook staan we volledig achter het maken van goede werkafspraken met je team of afdeling én organisatiebreed.

Maar je wilt vooral dat medewerkers zich nieuwe manieren van digitaal (samen)werken eigen maken. Denk maar mee:

1️⃣ Je kunt wel afspreken dat alle vergaderingen hybride zijn, wat betekent dat een collega kan kiezen om vanuit huis aan te haken, maar wanneer vind je eigenlijk acceptabel dat iemand dat doet? En wanneer houd je elkaar toch echt een fysieke afspraak?

2️⃣ Korter vergaderen (van 30 minuten naar 25, en van een uur naar 50 minuten) is heel goed, maar het blijft nogal instrumenteel als je niet ook kijkt naar op welke manier je 🅰️ minder en 🅱️ beter kunt vergaderen, én afspraken maakt over alternatieven.

3️⃣ Hoe zorg je dat medewerkers deelgenoot worden van je visie en missie, dat ze bewegingsvrijheid hebben om bij te dragen, en daarover eigenaarschap ervaren, wat meer zin geeft aan het dagelijks werk?

4️⃣ Hoe voorkom je dat, als het weer eens druk is, medewerkers terugvallen in oude patronen en dus weer meer vergaderingen gaan plannen, en weer e-mails met bijlagen gaan versturen?

Dus ja, je moet:

🖥 Teams en andere apps uit de Microsoft 365-suite goed inrichten en alle knoppen weten te bedienen.

📝 (Samen)werkafspraken maken met jezelf, je team/afdeling, je projectgroep en organisatiebreed.

Maar niet zonder dat je:

🎯 Duidelijk maakt waartoe je doet wat je doet binnen je (maatschappelijke) opdracht.

🍀 Medewerkers speelruimte geeft om hun bijdrage te leveren aan het doel van je organisatie.

🚶 Collega's voor langere tijd mentort om nieuwe manieren van werken écht eigen te maken.

Op die manier werk je aan het hoe (de knoppen), het wat (de afspraken) en ook aan het waartoe (de opdracht) van digitaal/hybride (samen)werken. En zo ondersteunt
TheDayShift organisaties in onder meer zorg, volkshuisvesting en de energietransitie om, vaak met minder mensen, toch hun maatschappelijke opdracht te vervullen.

Deel deze blog met iemand

De beter werken blog

Iemand geeft sleutels over aan een ander
door Richard Wiegers 28 februari 2025
Dít is wat je moet weten over verantwoordelijkheid en eigenaarschap om stappen te kunnen zetten.
door Richard Wiegers 14 december 2024
Met één simpele actie een heel groot verschil
Renbaan
door Richard Wiegers 10 december 2024
Het hele jaar werken aan jouw doelstellingen
Team
door Richard Wiegers 5 november 2024
Maar iedereen kent onze missie en visie toch wel?
Cultuurverandering
door Richard Wiegers 29 oktober 2024
Zo werkt cultuurverandering wél
Toolbox
door Richard Wiegers, Christiaan Lustig 1 augustus 2024
De do’s & don’ts van werken met Microsoft 365
door Richard Wiegers 22 december 2023
In drie stappen meer mentale gezondheid op de werkvloer en daardoor minder uitval: welke stappen kan je zetten om het te bevorderen, hoe maak je mentale gezondheid bespreekbaar en hoe herken je problemen bij jezelf of een ander?
doctoren die naar een operatiekamer lopen
door Richard Wiegers 14 december 2023
Een informatiesessie over een nieuwe vaccinatie, medicatie of werkwijze: veel luisteren en weinig interactie. Dat kan ook anders en veel efficiënter door de sessie te vervangen voor een asynchrone werkvorm. Hoe je dat doet en hoeveel tijd dat bespaart dat lees je in deze blog.
ballon met smiley gezicht
door Richard Wiegers 3 november 2023
Wanneer je als leider met empathie leiding geeft gebeuren er bijzondere dingen in jouw team. Wat precies en hoe je dat in simpele stappen bereikt lees je in deze blog.
Samenwerken
door Christiaan Lustig en Richard Wiegers 24 oktober 2023
In de meeste teams en organisatie wordt nog steeds gezocht naar een goede modus tussen kantoor- en thuiswerken. En eigenlijk horen we overal dat men er niet uitkomt. Met deze tips kom je met elkaar tot een oplossing.
Meer posts
Share by: