Logo

Hoe een vereniging van eigenaren helpt in jouw digitale landschap

Christiaan Lustig
sep. 15, 2023

Samenwerken aan een digitale werkomgeving

Je hebt een vereniging van eigenaars nodig om interne digitale communicatie, dienstverlening en samenwerking te faciliteren.

In o
ns Boek: Digital employee experience schrijven Tabhita Minten en ik over wat we een vereniging van eigenaars noemen: een groep stakeholders die een gezamenlijk belang én een gedeelde verantwoordelijkheid hebben bij het verbeteren van de werkervaring en -beleving van medewerkers.

Denk aan:

1️⃣ Primair proces
2️⃣ Human resources
3️⃣ Informatietechnologie
4️⃣ Facilitaire zaken
5️⃣ Communicatie
6️⃣ Management

Ons boekje kwam uit in maart 2021, middenin de pandemie. Sindsdien is er veel veranderd: de rol van de digitale werkomgeving werd nóg veel groter, digitaal (samen)werken groeide, en onze tools (vooral voor kenniswerkers) veranderden.

Wat dit betreft klikten er de afgelopen dagen opnieuw 2 ontwikkelingen bij me:

🅰️ De gigantische spurt die Microsoft 365 heeft gemaakt in zo'n beetje alle organisaties. Vooral gedreven vanuit IT, maar met talloze voordelen (en, eerlijk: ook nadelen) voor organisaties, afdelingen en teams, en individuele medewerkers.

Digitaal werken draait om interne digitale communicatie, dienstverlening en samenwerking. Dat zijn 3 kanten van dezelfde multidimensionale medaille.

Wat me intrigeert, is dat Microsoft 365 vooral ondersteunt bij het eerste aspect (communicatie: denk aan SharePoint en Viva Engage) en het laatste (samenwerking: onder meer via Teams), maar bij de meeste organisaties niet zozeer bij het middelste (dienstverlening).

🅱️ De adoptie van employee experience als paraplubegrip. Vooral gedragen door HR, maar ook met een steeds grotere technologiecomponent. Denk heirbij aan onboarding en alumniprogramma's en alles ertussenin.

Ik vind het boeiend om te zien dat deze ontwikkeling juist vooral een dienstverleningsaspect heeft, bijvoorbeeld via tools als Service Now, TOPdesk, enzovoort, en in veel mindere mate communicatie of dienstverlening. En daarmee passen deze twee ontwikkelingen eigenlijk mooi naast elkaar.

Maar wacht even:

🙍🏽‍♀️ Als je HR-afdeling AFAS of Youforce gebruikt...
⌨️ IT werkt met tickets via Planon of TOPdesk...
🧹 en facilitaire georganiseerd is rond weer een derde platform

... dan heb je een verzameling van tenminste 3, wat je zou kunnen noemen, verticale platforms, salarisadministratie, ERP- of CRM-systemen nog niet meegerekend.

Wat ik me afvraag is hoe je dit alles samenbrengt in wat je een horizontaal platform kunt noemen, waarin de content en functies van (een deel van) de verticale tools geïntegreerd vindbaar en bruikbaar zijn.

Deze vraag kun je niet met één afdeling beantwoorden of met één tool oplossen. Dit vereist samenwerking, en dat idee van de vereniging van eigenaars is hiervoor wat mij betreft de aangewezen werkvorm.

Hoe kijk jij naar deze ontwikkelingen? Welke uitdagingen herken je nog meer? Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Deel deze blog met iemand

De beter werken blog

door Richard Wiegers 22 dec., 2023
In drie stappen meer mentale gezondheid op de werkvloer en daardoor minder uitval: welke stappen kan je zetten om het te bevorderen, hoe maak je mentale gezondheid bespreekbaar en hoe herken je problemen bij jezelf of een ander?
doctoren die naar een operatiekamer lopen
door Richard Wiegers 14 dec., 2023
Een informatiesessie over een nieuwe vaccinatie, medicatie of werkwijze: veel luisteren en weinig interactie. Dat kan ook anders en veel efficiënter door de sessie te vervangen voor een asynchrone werkvorm. Hoe je dat doet en hoeveel tijd dat bespaart dat lees je in deze blog.
ballon met smiley gezicht
door Richard Wiegers 03 nov., 2023
Wanneer je als leider met empathie leiding geeft gebeuren er bijzondere dingen in jouw team. Wat precies en hoe je dat in simpele stappen bereikt lees je in deze blog.
blije medewerker
door Christiaan Lustig 03 nov., 2023
De digital employee experience biedt cruciale elementen voor het behoud van medewerkers. Hoe, dat zit legt Christiaan uit.
Samenwerken
door Christiaan Lustig en Richard Wiegers 24 okt., 2023
In de meeste teams en organisatie wordt nog steeds gezocht naar een goede modus tussen kantoor- en thuiswerken. En eigenlijk horen we overal dat men er niet uitkomt. Met deze tips kom je met elkaar tot een oplossing.
medicijnpotje
door Richard Wiegers 10 okt., 2023
Waarom gerichte bevestiging helpt en 3 tips over hoe je het toepast.
verrekijker
door Richard Wiegers 21 sep., 2023
Heb je als leider een plaatje in je hoofd van hoe je leiding zou willen geven? Vaak blijkt de werkelijkheid dan weerbarstiger. Wil je daar verandering in brengen? De tools daarvoor heb je zelf al in handen!
Jeffrey Bezos
door Richard Wiegers 19 sep., 2023
Bij Amazon gebruiken ze geen PowerPoints meer maar reserveren ze iedere vergadering 30 minuten om compleet uitgeschreven documenten in stilte te lezen. Dat kan veel beter! Hoe? Dat lees je in deze blog.
laptop en tools
door Christiaan Lustig 07 sep., 2023
Een hamer maakt nog geen timmerman: het vraagt een paar slimme stappen om te zorgen die iedereen goed aan de slag kan met Microsoft 365. Welke? Dat lees je in deze blog.
doctors in a circle
door Richard Wiegers 05 sep., 2023
In een klassiek casusoverleg brengt iemand een vraagstuk in waar doorgaans één of twee mensen input op leveren. Voor de rest is het vaak (nog) niet relevant. Door het anders te doen kan je enorm veel tijd besparen en tot betere input komen en deze beter vastleggen. Hier lees je hoe:
Meer posts
Share by: