Logo

Dit gaat vooraf aan het goed gebruiken van Microsoft 365

Christiaan Lustig
sep. 07, 2023

Hoe je kan zorgen dat medewerkers zich nieuwe manieren van digitaal (samen)werken eigen maken.

Een gereedschapskist maakt nog geen timmerman (m/v/x). Hoe leer je collega's de knoppen van Microsoft 365 bedienen, goede werkafspraken maken én het nieuwe, gewenste gedrag ook in uitdagende situaties vasthouden?

Vorige week spraken
Richard en ik met een organisatie die een groot adoptieprogramma doet rond Microsoft 365. Daarvoor worden principes en uitgangspunten gedefinieerd met het MT, alle afdelingen en teams worden getraind in het toepassen daarvan, en in het bedienen van de knoppen.

Maar, zei onze contactpersoon: "Er mist ook een aspect". In mijn eigen woorden: je kunt medewerkers wel een gereedschapskist geven, en zelfs afspraken maken over wat ze ermee moeten doen, maar dat maakt van hen nog geen timmerlieden, metselaars of loodgieters.

In mijn ervaring zit daarin juist de crux. Natuurlijk is het goed om te leren werken met Microsoft 365 (of Google Workspace), want dat is nu eenmaal de gereedschapskist die je hebt gekozen. Ook staan we volledig achter het maken van goede werkafspraken met je team of afdeling én organisatiebreed.

Maar je wilt vooral dat medewerkers zich nieuwe manieren van digitaal (samen)werken eigen maken. Denk maar mee:

1️⃣ Je kunt wel afspreken dat alle vergaderingen hybride zijn, wat betekent dat een collega kan kiezen om vanuit huis aan te haken, maar wanneer vind je eigenlijk acceptabel dat iemand dat doet? En wanneer houd je elkaar toch echt een fysieke afspraak?

2️⃣ Korter vergaderen (van 30 minuten naar 25, en van een uur naar 50 minuten) is heel goed, maar het blijft nogal instrumenteel als je niet ook kijkt naar op welke manier je 🅰️ minder en 🅱️ beter kunt vergaderen, én afspraken maakt over alternatieven.

3️⃣ Hoe zorg je dat medewerkers deelgenoot worden van je visie en missie, dat ze bewegingsvrijheid hebben om bij te dragen, en daarover eigenaarschap ervaren, wat meer zin geeft aan het dagelijks werk?

4️⃣ Hoe voorkom je dat, als het weer eens druk is, medewerkers terugvallen in oude patronen en dus weer meer vergaderingen gaan plannen, en weer e-mails met bijlagen gaan versturen?

Dus ja, je moet:

🖥 Teams en andere apps uit de Microsoft 365-suite goed inrichten en alle knoppen weten te bedienen.

📝 (Samen)werkafspraken maken met jezelf, je team/afdeling, je projectgroep en organisatiebreed.

Maar niet zonder dat je:

🎯 Duidelijk maakt waartoe je doet wat je doet binnen je (maatschappelijke) opdracht.

🍀 Medewerkers speelruimte geeft om hun bijdrage te leveren aan het doel van je organisatie.

🚶 Collega's voor langere tijd mentort om nieuwe manieren van werken écht eigen te maken.

Op die manier werk je aan het hoe (de knoppen), het wat (de afspraken) en ook aan het waartoe (de opdracht) van digitaal/hybride (samen)werken. En zo ondersteunt
TheDayShift organisaties in onder meer zorg, volkshuisvesting en de energietransitie om, vaak met minder mensen, toch hun maatschappelijke opdracht te vervullen.

Deel deze blog met iemand

De beter werken blog

door Richard Wiegers 22 dec., 2023
In drie stappen meer mentale gezondheid op de werkvloer en daardoor minder uitval: welke stappen kan je zetten om het te bevorderen, hoe maak je mentale gezondheid bespreekbaar en hoe herken je problemen bij jezelf of een ander?
doctoren die naar een operatiekamer lopen
door Richard Wiegers 14 dec., 2023
Een informatiesessie over een nieuwe vaccinatie, medicatie of werkwijze: veel luisteren en weinig interactie. Dat kan ook anders en veel efficiënter door de sessie te vervangen voor een asynchrone werkvorm. Hoe je dat doet en hoeveel tijd dat bespaart dat lees je in deze blog.
ballon met smiley gezicht
door Richard Wiegers 03 nov., 2023
Wanneer je als leider met empathie leiding geeft gebeuren er bijzondere dingen in jouw team. Wat precies en hoe je dat in simpele stappen bereikt lees je in deze blog.
blije medewerker
door Christiaan Lustig 03 nov., 2023
De digital employee experience biedt cruciale elementen voor het behoud van medewerkers. Hoe, dat zit legt Christiaan uit.
Samenwerken
door Christiaan Lustig en Richard Wiegers 24 okt., 2023
In de meeste teams en organisatie wordt nog steeds gezocht naar een goede modus tussen kantoor- en thuiswerken. En eigenlijk horen we overal dat men er niet uitkomt. Met deze tips kom je met elkaar tot een oplossing.
medicijnpotje
door Richard Wiegers 10 okt., 2023
Waarom gerichte bevestiging helpt en 3 tips over hoe je het toepast.
verrekijker
door Richard Wiegers 21 sep., 2023
Heb je als leider een plaatje in je hoofd van hoe je leiding zou willen geven? Vaak blijkt de werkelijkheid dan weerbarstiger. Wil je daar verandering in brengen? De tools daarvoor heb je zelf al in handen!
Jeffrey Bezos
door Richard Wiegers 19 sep., 2023
Bij Amazon gebruiken ze geen PowerPoints meer maar reserveren ze iedere vergadering 30 minuten om compleet uitgeschreven documenten in stilte te lezen. Dat kan veel beter! Hoe? Dat lees je in deze blog.
door Christiaan Lustig 15 sep., 2023
Hoe breng je al je applicaties samen je een horizontaal platform kunt noemen, waarin de content en functies van (een deel van) de verticale tools geïntegreerd vindbaar en bruikbaar zijn?
doctors in a circle
door Richard Wiegers 05 sep., 2023
In een klassiek casusoverleg brengt iemand een vraagstuk in waar doorgaans één of twee mensen input op leveren. Voor de rest is het vaak (nog) niet relevant. Door het anders te doen kan je enorm veel tijd besparen en tot betere input komen en deze beter vastleggen. Hier lees je hoe:
Meer posts
Share by: