🔨 Hoe doorbreek je deze situatie: je organisatie staat met twee voeten in de klei van de energietransitie, de gemiddelde leeftijd van je technische collega's is boven de 50 jaar, je worstelt al jaren met het aantrekken van voldoende nieuwe mensen, en als je dan al nieuwe aanwas hebt, vertrekken mensen binnen vijf jaar.
Eén van de sleutelbegrippen hiervoor is wat in goed Nederlands digital employee experience heet. 😄
Digital employee experience of DEX bestaat op 3 niveaus:
1️⃣ Macro of dienstverband 📄
Meestal bedoelen we dit als we het over de employee journey of employee experience hebben.
Dat begint met solliciteren naar een baan, vervolgens doorloop je het onboardingproces, dan doe je het eigenlijke werk en misschien groei je door naar een nieuwe functie, en uiteindelijk vertrek je een keer.
2️⃣ Meso of functie 💼
Dit gaat over al het werk zoals dat past bij je huidige baan. En dat kan in de loop van je dienstverband dus wisselen.
Eerst ben je nieuw, daarna ervaren en tot slot expert in je rol.
Bepaalde periodes van het jaar kunnen ook invloed hebben op je werk.
3️⃣ Micro of taak ✅
Tot slot gaat dit niveau over het uitvoeren van specifieke functiegerelateerde taken.
Primaire taken worden vaak ondersteund door primaire systemen als ERP, CRM, EPD/EPC en studentvolgsystemen.
Secundaire taken worden vaak ondersteund door secundaire applicaties als HR-software of documentmanagementsystemen.
Waarom deze uiteenzetting? 🙋
Het aantrekken en vooral behouden van medewerkers past niet zonder meer op één van deze niveaus past, maar valt over alle drie de niveaus heen. En dat is waar digital employee experience om de hoek komt kijken, wat volgens
James Robertson staat voor het totaal aantal digitale interacties in de werkomgeving.
Een *geweldige* digital employee experience, aldus
Tabhita Minten en mijzelf, is inderdaad het totaal aantal digitale interacties in de werkomgeving... maar waarbij de behoeften en verwachtingen van medewerkers het vertrekpunt zijn. 👏
Het is mijn overtuiging dat je, door die behoeften en verwachtingen als vertrekpunt te nemen en de ervaring/beleving van medewerkers op alle drie de niveaus in kaart te brengen, te monitoren en stap voor stap te optimaliseren:
💬 Medewerkers beter bereikt met je communciatieboodschap
📱 Mensen beter bedient met interne digitale dienstverlening
🤝 Collega's meer betrekt op elkaar en op de organisatie als geheel
Zo maak je het dagelijks werk makkelijker en beter, werk je efficiënter en effectiever met elkaar samen, en kan iedereen met zijn of haar gaven en talenten eraan bijdragen dat je organisatie haar maatschappelijke opdracht, bijvoorbeeld in de energietransitie, kan vervullen.