Logo

Hoe de Digital Employee Experience zorgt voor minder verloop.

Christiaan Lustig
nov. 03, 2023

🔨 Hoe doorbreek je deze situatie: je organisatie staat met twee voeten in de klei van de energietransitie, de gemiddelde leeftijd van je technische collega's is boven de 50 jaar, je worstelt al jaren met het aantrekken van voldoende nieuwe mensen, en als je dan al nieuwe aanwas hebt, vertrekken mensen binnen vijf jaar.

Eén van de sleutelbegrippen hiervoor is wat in goed Nederlands digital employee experience heet. 😄

Digital employee experience of DEX bestaat op 3 niveaus:

1️⃣ Macro of dienstverband 📄

Meestal bedoelen we dit als we het over de employee journey of employee experience hebben.
Dat begint met solliciteren naar een baan, vervolgens doorloop je het onboardingproces, dan doe je het eigenlijke werk en misschien groei je door naar een nieuwe functie, en uiteindelijk vertrek je een keer.



2️⃣ Meso of functie 💼

Dit gaat over al het werk zoals dat past bij je huidige baan. En dat kan in de loop van je dienstverband dus wisselen.
Eerst ben je nieuw, daarna ervaren en tot slot expert in je rol.
Bepaalde periodes van het jaar kunnen ook invloed hebben op je werk.



3️⃣ Micro of taak ✅

Tot slot gaat dit niveau over het uitvoeren van specifieke functiegerelateerde taken.
Primaire taken worden vaak ondersteund door primaire systemen als ERP, CRM, EPD/EPC en studentvolgsystemen.
Secundaire taken worden vaak ondersteund door secundaire applicaties als HR-software of documentmanagementsystemen.



Waarom deze uiteenzetting? 🙋



Het aantrekken en vooral behouden van medewerkers past niet zonder meer op één van deze niveaus past, maar valt over alle drie de niveaus heen. En dat is waar digital employee experience om de hoek komt kijken, wat volgens James Robertson staat voor het totaal aantal digitale interacties in de werkomgeving.

Een *geweldige* digital employee experience, aldus
Tabhita Minten en mijzelf, is inderdaad het totaal aantal digitale interacties in de werkomgeving... maar waarbij de behoeften en verwachtingen van medewerkers het vertrekpunt zijn. 👏

Het is mijn overtuiging dat je, door die behoeften en verwachtingen als vertrekpunt te nemen en de ervaring/beleving van medewerkers op alle drie de niveaus in kaart te brengen, te monitoren en stap voor stap te optimaliseren:

💬 Medewerkers beter bereikt met je communciatieboodschap
📱 Mensen beter bedient met interne digitale dienstverlening
🤝 Collega's meer betrekt op elkaar en op de organisatie als geheel

Zo maak je het dagelijks werk makkelijker en beter, werk je efficiënter en effectiever met elkaar samen, en kan iedereen met zijn of haar gaven en talenten eraan bijdragen dat je organisatie haar maatschappelijke opdracht, bijvoorbeeld in de energietransitie, kan vervullen.

Deel deze blog met iemand

De beter werken blog

door Richard Wiegers 22 dec., 2023
In drie stappen meer mentale gezondheid op de werkvloer en daardoor minder uitval: welke stappen kan je zetten om het te bevorderen, hoe maak je mentale gezondheid bespreekbaar en hoe herken je problemen bij jezelf of een ander?
doctoren die naar een operatiekamer lopen
door Richard Wiegers 14 dec., 2023
Een informatiesessie over een nieuwe vaccinatie, medicatie of werkwijze: veel luisteren en weinig interactie. Dat kan ook anders en veel efficiënter door de sessie te vervangen voor een asynchrone werkvorm. Hoe je dat doet en hoeveel tijd dat bespaart dat lees je in deze blog.
ballon met smiley gezicht
door Richard Wiegers 03 nov., 2023
Wanneer je als leider met empathie leiding geeft gebeuren er bijzondere dingen in jouw team. Wat precies en hoe je dat in simpele stappen bereikt lees je in deze blog.
Samenwerken
door Christiaan Lustig en Richard Wiegers 24 okt., 2023
In de meeste teams en organisatie wordt nog steeds gezocht naar een goede modus tussen kantoor- en thuiswerken. En eigenlijk horen we overal dat men er niet uitkomt. Met deze tips kom je met elkaar tot een oplossing.
medicijnpotje
door Richard Wiegers 10 okt., 2023
Waarom gerichte bevestiging helpt en 3 tips over hoe je het toepast.
verrekijker
door Richard Wiegers 21 sep., 2023
Heb je als leider een plaatje in je hoofd van hoe je leiding zou willen geven? Vaak blijkt de werkelijkheid dan weerbarstiger. Wil je daar verandering in brengen? De tools daarvoor heb je zelf al in handen!
Jeffrey Bezos
door Richard Wiegers 19 sep., 2023
Bij Amazon gebruiken ze geen PowerPoints meer maar reserveren ze iedere vergadering 30 minuten om compleet uitgeschreven documenten in stilte te lezen. Dat kan veel beter! Hoe? Dat lees je in deze blog.
door Christiaan Lustig 15 sep., 2023
Hoe breng je al je applicaties samen je een horizontaal platform kunt noemen, waarin de content en functies van (een deel van) de verticale tools geïntegreerd vindbaar en bruikbaar zijn?
laptop en tools
door Christiaan Lustig 07 sep., 2023
Een hamer maakt nog geen timmerman: het vraagt een paar slimme stappen om te zorgen die iedereen goed aan de slag kan met Microsoft 365. Welke? Dat lees je in deze blog.
doctors in a circle
door Richard Wiegers 05 sep., 2023
In een klassiek casusoverleg brengt iemand een vraagstuk in waar doorgaans één of twee mensen input op leveren. Voor de rest is het vaak (nog) niet relevant. Door het anders te doen kan je enorm veel tijd besparen en tot betere input komen en deze beter vastleggen. Hier lees je hoe:
Meer posts
Share by: