Logo

4 redenen waarom je met empathie leiding zou moeten geven

Richard Wiegers
nov. 03, 2023

Een onderzoek van Catalyst toonde opnieuw aan wat de enorme impact is van empathisch leiderschap vs niet empathisch leiderschap. Een paar van de resultaten:

๐Ÿงช 61% voelde zich innovatief vs 13%
๐Ÿค— 76% voelde zich betrokken vs 32%
๐Ÿก86% ervaarde een betere werk/privé balans vs 60%
๐Ÿค 60% zei dat het onwaarschijnlijk is dat ze zullen vertrekken vs 22%
๐Ÿง‘‍๐Ÿค‍๐Ÿง‘ 50% ervaarde inclusie op het werk vs 17%

Empathie tonen is dus goed voor de medewerker en voor het team en de organisatie.

Hoe komt het dat empathie helpt?

Empathisch vermogen is het kunnen inleven in de situatie en gevoelens van een ander. Dat zorgt er ook voor dat je een beter oog hebt voor de behoeften van de ander. Dus als het bijvoorbeeld gaat om het cijfer rondom innovatie:

๐Ÿ‘ฉ‍๐ŸŽ“ Je merkt dan beter op dat iemand een idee heeft om iets te verbeteren of te ontwikkelen. Vanuit empathie geef je diegene de juiste mate van ruimte, veilige kaders en waar nodig de ondersteuning om dit op te pakken. 

๐Ÿ˜– Of: Stel dat iemand een experiment heeft gedaan en dit mislukt. Als jij op een empathische manier met de situatie omgaat zal dit een gevoel van veiligheid creëren rondom experimenteren. En daarmee werk je dus uiteindelijk een cultuur van innovatie in de hand.
 

Wat mij betreft is empathie ๐—ด๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ผ๐—ฒ๐—น ๐—ผ๐—ฝ ๐˜‡๐—ถ๐—ฐ๐—ต maar een voorwaarde om op de juiste manier bezig te zijn met het ontwikkelen van mensen en met de praktische kanten van leiderschap.
 

๐—›๐—ผ๐—ฒ ๐—ผ๐—ป๐˜๐˜„๐—ถ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—น ๐—ท๐—ฒ ๐—ต๐—ฒ๐˜?
1๏ธโƒฃ๐Ÿ‘‚ Luister onbevooroordeeld en luister om te begrepen, niet om te antwoorden.
2๏ธโƒฃ๐Ÿ’ก Waardeer en geef ruimte voor gedachten, meningen en ideeën van anderen. (+ zie 1๏ธโƒฃ)
3๏ธโƒฃ๐Ÿคฉ Geef ruimte aan anderen om hun gaven en talenten in te zetten en laat zien dat ze een bijdrage kunnen leveren aan het team of de organisatie. En laat merken dat ze er bij horen!
 

Deel deze blog met iemand

De beter werken blog

door Richard Wiegers 22 dec., 2023
In drie stappen meer mentale gezondheid op de werkvloer en daardoor minder uitval: welke stappen kan je zetten om het te bevorderen, hoe maak je mentale gezondheid bespreekbaar en hoe herken je problemen bij jezelf of een ander?
doctoren die naar een operatiekamer lopen
door Richard Wiegers 14 dec., 2023
Een informatiesessie over een nieuwe vaccinatie, medicatie of werkwijze: veel luisteren en weinig interactie. Dat kan ook anders en veel efficiënter door de sessie te vervangen voor een asynchrone werkvorm. Hoe je dat doet en hoeveel tijd dat bespaart dat lees je in deze blog.
blije medewerker
door Christiaan Lustig 03 nov., 2023
De digital employee experience biedt cruciale elementen voor het behoud van medewerkers. Hoe, dat zit legt Christiaan uit.
Samenwerken
door Christiaan Lustig en Richard Wiegers 24 okt., 2023
In de meeste teams en organisatie wordt nog steeds gezocht naar een goede modus tussen kantoor- en thuiswerken. En eigenlijk horen we overal dat men er niet uitkomt. Met deze tips kom je met elkaar tot een oplossing.
medicijnpotje
door Richard Wiegers 10 okt., 2023
Waarom gerichte bevestiging helpt en 3 tips over hoe je het toepast.
verrekijker
door Richard Wiegers 21 sep., 2023
Heb je als leider een plaatje in je hoofd van hoe je leiding zou willen geven? Vaak blijkt de werkelijkheid dan weerbarstiger. Wil je daar verandering in brengen? De tools daarvoor heb je zelf al in handen!
Jeffrey Bezos
door Richard Wiegers 19 sep., 2023
Bij Amazon gebruiken ze geen PowerPoints meer maar reserveren ze iedere vergadering 30 minuten om compleet uitgeschreven documenten in stilte te lezen. Dat kan veel beter! Hoe? Dat lees je in deze blog.
door Christiaan Lustig 15 sep., 2023
Hoe breng je al je applicaties samen je een horizontaal platform kunt noemen, waarin de content en functies van (een deel van) de verticale tools geïntegreerd vindbaar en bruikbaar zijn?
laptop en tools
door Christiaan Lustig 07 sep., 2023
Een hamer maakt nog geen timmerman: het vraagt een paar slimme stappen om te zorgen die iedereen goed aan de slag kan met Microsoft 365. Welke? Dat lees je in deze blog.
doctors in a circle
door Richard Wiegers 05 sep., 2023
In een klassiek casusoverleg brengt iemand een vraagstuk in waar doorgaans één of twee mensen input op leveren. Voor de rest is het vaak (nog) niet relevant. Door het anders te doen kan je enorm veel tijd besparen en tot betere input komen en deze beter vastleggen. Hier lees je hoe:
Meer posts
Share by: